امروز پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸

نکته هایی در مورد نوشیدن آب در ماه مبارک رمضان
دو سوم سطح کره زمین را آب فراگرفته است. بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی با آب انجام می پذیرد و فعالیت های سلول زنده بدون آب امکان پذیر نیست و خلاصه اینکه آب مایه حیات است. بخش اعظم وزن بدن انسان را نیز آب شامل می شود. املاح و الکترولیت های مورد نیاز بدن در آب محلول بوده و از این طریق جابه جا می شود. همچنین بسیاری از سموم بدن از طریق حل شدن در آب توسط کلیه ها دفع می شوند.

مکانیسم هوشمند تشنگی در بدن موجب تمایل انسان به نوشیدن آب و در نتیجه برطرف ساختن نیاز فرد به این ماده حیاتی شده و ادامه زندگی را میسر می کند. اما آب مورد نیاز بدن تنها از طریق نوشیدن حاصل نمی شود. بسیاری از مواد خوراکی به ویژه میوه ها و سبزیجات حاوی آب هستند. آب واردشده به بدن پس از شرکت در واکنش های حیاتی از طریق کلیه ها، دستگاه گوارش، تعریق و همچنین تبخیر از راه پوست و تنفس از بدن خارج می شود بنابراین بدن مستمرا نیازمند دریافت آب برای تداوم بقاست.

 

مسلمانان در زمان روزه داری بین فاصله سحری تا افطار از خوردن هرگونه خوراکی و آشامیدنی پرهیز می کنند اما انجام این فریضه دینی، فرد را از نیازی که به مصرف آب دارد بی نیاز نمی کند. کمبود آب یا دهیدراتاسیون موجب برهم خوردن غلظت الکترولیت ها و املاح در خون شده و در موارد شدید می تواند عوارض ناگواری نظیر گرفتگی های عضلانی، ورم مغزی، تشنج و بعضا عوارض جبران ناپذیری شود. اما به غیر از برخی موارد خاص، مغایرتی بین روزه داری و سلامتی در این مورد وجودندارد. در واقع با اتخاذ یک الگوی صحیح مصرف آب می توان از کمبود آب بدن در زمان روزه داری مخصوصا در طی فصل تابستان پیشگیری کرد. باید میزان، زمان و طریقه مصرف آب به دقت تنظیم شود تا فرد را از این عارضه زیان بار ایمن نگه دارد که در زیر برخی از این موارد را به شما توصیه می کنم:

 

• روزه خود را با مقداری نوشیدنی گرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ یا شیر گرم آغاز کنید. این کار علاوه بر اینکه دستگاه گوارش را برای پذیرش غذا پس از یک وقفه نسبتا طولانی آماده می کند، بخشی از آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.

 

• غذاهای آب دار نظیر سوپ و آش، انتخاب های مناسبی برای افطار هستند چراکه از یک سو مقداری از نیاز بدن به آب را مرتفع و از سوی دیگر به دلیل دارا بودن فیبر، به حفظ و نگهداری آب مصرف شده کمک می کنند.ضمن اینکه خوردن میوه وسبزیجات هم می تواند بخشی از آب از دست رفته بدن را تامین کند.

 

• نوشیدن آب و آبمیوه در فاصله بین افطار تا سحر موثرترین روش برای جبران محرومیت بدن از آب مورد نیاز خود طی ساعت های روزه داری است.

 

• استفاده از لبنیات به ویژه ماست همراه غذا از دیگر روش های مناسب حفظ تعادل مایعات در بدن است.

 

• انتخاب غذاهای حاوی فیبر نظیر نان سبوسدار، برنج و پلوهای مخلوط برای وعده سحری در کنار مصرف سالاد، سبزی و میوه، نه تنها املاح و ویتامین های بدن را تامین می کند، بلکه در نگهداری آب مصرف شده و پیشگیری از تشنگی تاثیر بسزایی دارد.

 

باوجود تشنگی فراوان و نیاز مبرم بدن به آب در روزه داری ایام تابستان، باید از موارد زیر پرهیز کرد:

 

• افطار را با نوشیدنی سرد آغاز نکنید.

 

• وعده سحری را حذف نکنید چرا که این کار جدا از گرفتن انرژی مورد نیاز در طول روز روی سیستم گوارش هم تاثیر بدی می گذارد و ممکن است در طولانی مدت باعث زخم معده شود.

• چای به دلیل خاصیت مدربودن، انتخاب مناسبی برای جبران آب مورد نیاز نیست، به ویژه انواع پررنگ و همچنین در وعده سحری.

 

• قبل و همراه وعده سحری از نوشیدن آب پرهیز کنید.

امیدوارم تا با رعایت نکات ذکرشده، توفیق بهره مندی بیشتری از فیوضات این ماه نصیب روزه داران شود.

Related posts:

عادت های اشتباه در غذاخوردن
باورهای نادرست درباره رژیم غذایی را بشناسید
اثرات مواد غذایی مختلف بر سلامتی
سلامت تغذیه

شما میتوانید جزوات خود را سفارش دهید و سپس یکجا پرداخت نمائید رد کردن