امروز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۱۹

مصاحبه با رتبه ۳ کنکور تجربی ۹۶: محمدرضا نادی

بسم الله الرحمن الرحیم

بابل، ۹۶/۵/۲۸
ضمن  خوش آمد گویی مجدد، یک سری سوالات اولیه خواهیم داشت مثل همه ی مصاحبه ها کلیشه ای بوده اما برخی سوالات مربوط به مطالعات و برنامه ریزی و نحوه مطالعه شمت نیاز به توضیحات کاملتری دارد
⦁    برای شروع گفتگو خودتون رو با ذکر معدل و رتبه کسب شده معرفی کنید.

به نام خدا، من محمدرضا نادری هستم. رتبه ۲ منطقه و رتبه ۳ کشوری در رشته علوم تجربی و رتبه ۶ زبان خارجه شهرستان بابل استان مازندران.
⦁    کدوم مدرسه بودید؟
شهید بهشتی (تیزهوشان) بابل.
⦁    معدلتون چند بود؟
معدل نهایی بیست.
⦁    بعد از کسب این رتبه اوضاع واحوالتون چطوره؟ راضی هستید؟ انتظار داشتید نتیجه بهتری کسب کنید؟
من به رتبه زیر ده راضی بودم ولی الان که رتبه سه شدم قطعا راضیم (با خنده).
⦁    برای رتبه تک رقمی خونده بودید؟
در دوره دبیرستان بیشتر در المپیاد ها شرکت میکردم ، و به این مساله علاقه داشتم، مسیر المپیاد کمی طولانی و با ریسک بیشتری بود برای همین پیش خودم گفتم اگر در کنکور رتبه تک رقمی نیارم چیزی از دست ندادم. مثلا رتبه ۳۰ یا ۴۰ هم فرقی نمیکرد، دانشگاه همان میشد. به همین خاطر از دوم دبیرستان المپیاد را رها کردم.
⦁    درس خواندن اصلی را از چه زمانی آغاز کردید؟
از سوم دبیرستان، تابستان همان سال سعی کردم شیمی کنکور را تمام کنم، شیمی پیش دانشگاهی را هم تابستان سال سوم دبیرستان خواندم.
⦁    یعنی دوم تمام شده بود و میخواستی وارد سوم بشی شیمی سال سوم را تمام کردی؟
بله. چون شیمی المپیاد میخواندم برایم راحت بود، خیلی سخت نبود در عرض یک ماه توانستم شیمی کنکور را بخوانم.
⦁    بقیه درس ها به چه صورتی بود؟
از دوم دبیرستان خیلی به دروس عمومی توجه نداشتم ، در حد اینکه معدل بیست شود تلاش میکردم ولی از سوم دبیرستان کتابهای جامع عمومی را تهیه کرده بودم از همان موقع شروع کردم برای همین در زمینه دروس عمومی بیشتر بچه ها در سال منتهی به کنکور از اختصاصی ضعیفتر هست مثلا اگر اختصاصی متوسط هستند و باید به عالی برسند در مورد دروس عمومی با مشکل روبرو هستند. از این رو خیلی سخت خواهد بود که در یک سال دروس عمومی را در کنار دروس تخصصی مثل فیزیک پیش دانشگاهی و زیست شناسی که هرکدام کلی کارو سختی دارند پیش ببریم. برای همین از سال سوم دروس عمومی را شروع کردم که سال منتهی به کنکور مشکلی نداشتم.
⦁    خیلی از بچه های تیزهوشان آرزوی رتبه ی تک رقمی را دارند ولی وقتی وارد ماجرا میشوند یکجا احساس میکنند که میتوانند رتبه تک رقمی را کسب کنند و برخی رسیدن به هدف برایشان مهمتر هست و برای آن تلاش میکنند، شما دقیقا از چه زمانی احساس کردید که میتوانید رتبه تک رقمی شوید؟
من سوم راهنمایی که بودم استعداد خاصی در دروس ریاضی و فیزیک داشتم و دبیر علوم بنده به من گفته بود که اگر همینطور ادامه بدی تک رقمی خواهی شد. من خودم خیلی به این موضوع فکر نمی کردم، همونطور که گفتم قصد داشتم که در دبیرستان المپیاد را رها کنم ولی در خودم تک رقمی شدن را میدیدم. در آزمون های قلم چی هم که شرکت می کردم آزمون اول رتبه هشت را کسب کردم، خیلی برایم دور از دسترس نبود، برایم آرزو نبود و این یک واقعیت است. ولی نوسان هم داشتم مثلا در آزمون عید قلم چی رتبه ۳۰ شده بودم یعنی دو یا سه ماه قبل از کنکورکه این یه جور پرتگاه بود که از تک رقمی دورم میکرد. در یک لحظه از دست میرود. مثل خانم میر که ۶ شده بود اگر دو یا سه سوال را نمیزد تک رقمی هم نمی شد مثلا یازده میشد.
⦁    دقیقا همینطور هست، یعنی اگر یک بار دیگر کنکور را بین ده نفر اول برگذار کنند ترکیب ها عوض می شود، این سوال را از این رو پرسیدم که وقتی با خانم ولی زاده صحبت می کردم، رتبه یک زبان سال ۹۱ و رتبه ۱۴تجربی کشوری از تیزهوشان بابل، ایشون می گفت من بعد از دی ماه فهمیدم میتوانم برای تک رقمی شدن بخوانم، یعنی آنچنان دروس تخصصی را در نیم سال اول خوب خوانده بودم که بعد از امتحانات نیم سال دوم تمام تمرکز را روی دروس عمومی گذاشتم، میخواهم ببینم دقیقا این احساس رتبه برتر شدن از چه زمانی رخ داد که متوجه شدید قابل عملی شدن است؟
در سوم دبیرستان آزمون خیلی خاصی شرکت نمی کردم که جامعه آماری مشابه کنکور داشته باشد، برای همین تنها موسسه ای که شرکت در آزمون آن میتوانست جامعه آماری شبیه کنکور داشته باشد به نظرم قلم چی بود، و در آن سال بدون داشتن هیچ بینشی از خودم فقط میخواندم و رتبه یک مدرسه هم بودم ولی از بقیه رقیبهایم برای تک رقمی شدن اطلاعی نداشتم. ولی تابستان که در آزمون شرکت کردم و تک رقمی شدم ، از همان زمان فهمیدم که زیاد سخت نیست و می توانم تک رقمی شوم.
⦁    آیا این پروسه تا زمان کنکور برایتان ادامه داشت؟ کنکور تجربی،کنکور پرنوسانی بود در خیلی از درس ها، شما وضعیت درس های کنکورتان چگونه بود؟ و قبلش یک سوال آیا کنکور امسال راحت تر از سال قبل بود؟
نه، اختصاصی به نظرم مثل همان بود ولی عمومی سخت تر بود. برای مثال بعد کنکور از اکثر بچه ها سوال می کردید درک مطلب عربی هیچ کس درک نکرده بود، من خودم هم به مشکل خوردم.
چند درصد زدید؟
من اولین باری که عربی خواندم چیزی نفهمیدم از آن، گفتم رد میشوم دومین بار حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اضافه آوردم برگشتم به عربی باز خواندم و نفهمیدم و سوالات درک مطلب را خالی گذاشتم ، عربی من قوی بود ولی میدانستم اگر اینجا آسان باشد ۴ سوال درک مطلب را میزنم و صد میشوم اگر نه نمیزنم، بقیه را مطمئن بودم.
⦁    به نکته جالبی اشاره کردید ، با اینکه اطمینان داشتید در عربی قوی هستید ولی باز هم روی سوالی که بلد نبودید گذشتید، این مشکلی است که اکثر بچه ها دارند برخی تمام تمرکز خود را روی درسی مثل عربی میگذارند یا ادبیات یا هر درس دیگری که توانایی آن را دارند، ولی آنقدر به سوالات آن درس تکیه میکنند تا اینکه از همه درسها میگذرند، حالا این مطلب را میخواهم از شما بپرسم که چطور توانستید مدیریت کنید، الان گفتید ۱۵ دقیقه وقت زیاد آوردید، تقریبا ۹۰ درصد دانش آموزان نمی توانند چنین زمانی را حتی در حد ۵ دقیقه اضافه بیاورند همه وقت کم می اورند. این نحوه مدیریت به چه صورت بود؟
دور از انتظار نبود که در کنکور ۱۵ دقیقه وقت اضافه بیاورم، از همان تابستان حتی در آزمون برای سوالات عمومی وقت اضافه می آوردم ، بیشتر بچه ها فقط حفظ می کنند و تست میزنند ولی من همیشه برنامه ریزی می کردم یعنی هفته دومی که آزمون داشتم هر شب یک کنکور مثلا هنر را میزدم، اصلا برایم در آزمون صد زدن درسی که خواندم برایم مهم نبود، این برایم مهم بود که در کنکور سوال به چه صورت خواد آمد و هفته دوم صد سوال عمومی را هر شب میزدم. از این رو این مدیریت را یک سال قبل کنکور شروع کرده بودم، یعنی پشت سرهم تمرین می کردم که ۱۵ دقیقه اضافه بیاورم. شنیده بودم که بچه های تک رقمی در کنکور ۱۵ دقیقه وقت اضافه می آورند و سعی کردم که به آن استاندارد برسم.
⦁    چه فرمولی دارید که به این استاندارد رسیدید؟ فرض کنید الان به یک داوطلب که برای کنکور شروع کرده می خواهید توصیه ای داشته باشید، چه کند تا وقت زیاد بیاورد؟
سوالات عمومی یک قسمت هایی دارد که همه توقف می کنند و هیچ کس نمی تواند با سرعت جواب بدهد و یک قسمت هایی را همه با سرعت می توانند بزنند ، حالا ادبیات یک نحوه ای که دارد اگر تاریخ ادبیات و لغات را خوب خوانده باشید چیز خاصی ندارد و می توانید با سرعت پاسخ دهید ، مثلا آرایه ادبی را همه توقف می کنند و از این مساله آگاهی دارند و نیازی به استرس نیست و همه باید فکر کنیم ولی تاریخ ادبیات که همه با سرعت میزنند شما هم باید با سرعت پاسخ دهید. در عربی، درک مطلب کمی دردسر دارد و اگر دیدید همان اول مشکل دارید سعی کنید نزنید و نادیده بگیرید یا بقیه سوالات عربی را بزنید یا همه عمومی ها را بزنید بعد برگردید به عربی. اگر متوجه شوید که مشکلاتان در دروس عمومی کجاست یا آن قسمت را رد می کنید یا خودتان را در آن مبحث تقویت می کنید. آن مباحثی که همه با سرعت میزنند شما باید سعی کنید تا میتوانید سرعت را افزایش دهید و آن جایی که بقیه ایست می کنند به خودتان استرس ندهید ، یعنی یا رد شوید یا خودتان را تقویت کنید. مثلا ریدینگ زبان که خیلی ها وقت کم می آورند همیشه هم گفته می شود ریدینگ بزنید و من هر شب این کار را می کردم.
⦁    پس علاوه بر بالا بردن مهارت تست زنی باید مهارت کنترل بر استرس و غلبه بر آن را هم بالا ببرند؟
دقیقا، من همیشه برای ریدینگ زبان وقت کم می آوردم ولی به خودم هیچوقت استرس نمی دادم، میدانستم که این نوع سوال به گونه ای است که ۵ دقیقه برای متن زمان میبرد، چند سوال دارد و طوری بود که به خودم نمی گفتم که این مورد را حتما در ۵ دقیقه باید بزنی ، اگر وقت اضافه آورد از جای دیگر می گرفتم.
⦁    یک تحلیلی از سوالات قبلا باید داشته باشند که در هر درسی چه نوع سوالاتی طرح میشود، چه پیچیدگی دارد و چقدر زمان میبرد، این مطلبی که گفتید را ارتباطش بدید با کنکور سراسری درس به درس شرایط کنکور امسال چگونه بود؟ سختی خاصی داشت هم برای شخص شما و هم از لحاظ عمومی؟
من روز قبل از کنکور، نمونه های کنکور ریاضی را پرینت گرفتم و بعد از مشاهده به نوعی ناامید شده بودم چون کمی سخت بود. کار مفیدی است توصیه میکنم داوطلب ها این کار را انجام دهند، چون دقیقا با همان سبک و چینش خواهد بود و درجه سختی مشابهی دارد چون کسی که سال قبل کنکور ریاضی طرح کرده سال بعد تجربی طرح خواهد کرد و کسی که ببیند متوجه میشود کلیت سوالات چگونه است. عمومی های ریاضی و شیمی را گرفته بودم که شیمی خیلی راحت بود ولی در عمومی هم زبان کمی پیچیده بود و هم معارف که چون خیلی میانه خوبی با معارف نداشتم معمولا صبح های پنجشنبه و جمعه مطالعه می کردم ، اینجا یکی از جاهایی هست که میشود زمان را ذخیره کرد من دینی را در ۷ دقیقه می زدم ، خیلی از تک رقمی ها بین ۵ تا ۱۰ دقیقه دینی را میزنند. من امیدم به دینی بود که زمان را ذخیره کنم برای ریدینگ زبان، در عین حال متوجه شدم که سوالات دینی ریاضی خیلی سخت و مفهومی تر از دینی تجربی بود. روز کنکور چون سوالات روز قبل را دیده بودم استراتژی را عوض کردم و میدانستم دینی آنطوری که میخواهم نیست تا در ۷ دقیقه بزنم برای همین خیلی مفی بود که روز قبلش کنکور ریاضی را داده بودم و در قسمت عمومی ها میدانستم اگر سوال مشابه را ببینم استرس میگرفتم و کلا خراب می کردم ولی چون یک نگرشی از قبل داشتم توانستم خودم را در کنکور کنترل کنم. سوالات ادبیات کنکور امسال کلا سخت بود حتی دبیر ادبیاتم را هم دیده بودم به این نکته اشاره کرده بود
⦁    به نکته جالبی اشاره کردید که اگر رشته تجربی هستند حتما کنکور ریاضی، انسانی، زبان و هنر را بررسی کنند چون یک دید طراحانه به دانش آموز میدهد، از این جهت اگر توضیحات جز به جز باشد حتما برای بچه ها مفید تر خواهد بود.
امسال سوالات ادبیات سه سوال اولش با واژگان لغت شروع شد ، لغت مشکل نیست اگر بچه ها خیلی دقیق لغات آخر کتاب را بخوانند و کاملا حفظ کنند. فقط تنها سوالی که در لغات حتی برای رتبه های تک رقمی مشکل زاست لغات چند موردی هست یعنی اینکه در این سوال چند لغت غلط است. بیشتر اوقات این سوال را غلط میزدم ولی بقیه را مشکلی نداشتم ، دعا میکردم که این سوال در کنکور نباشد که خدا را شکر نبود و همان اول یک انرژی گرفتم سه تا سوال واژگان را بدون مشکل زدم بعد دو سوال بعدی که املا هست و بیشتر بچه ها کنکور را که اول شروع میکنند املا را غلط می زنند، یعنی یک مشکلی دارند. اگر موضوعی کار کنند مشکلشان حل میشود من کلا برای ادبیات پیک سبز جامع میزنم و داخل آرایه ادبی و املا مشکل داشتم درس به درس پیش رفتم ، املا و آرایه ادبی را از روی موضوعی گاج  خواندم که کمک کرد تا حدودی ضعف خودم را پوشش دهم برای همین در کنکور مشکلی در املا نداشتم و سوالات مربوط به آن هم امسال نسبتا راحت بود. تیپ جدیدی هم داخل سوالات املا بوجود آمده که مثلا چهار بیت میدهند و کم کم از حالت قبل خارج میشود. سه سوال بعدی تاریخ ادبیات است که کلا حفظی است اگر بخوانید چیز خاصی نداره همان پشت کتاب و پیش دانشگاهی اوایل هر فصل، تکنیک های خاصی برای تاریخ ادبیات وجود دارد. توصیه می کنم هفته آخر تاریخ ادبیات و دینی و زیست و فرمول های ریاضی و فیزیک را بخوانید. تاریخ ادبیات را هفته آخر خواندم که موقع کنکور یادم نرفته بود.
⦁    خیلی از مشاورها به بچه ها توضیه می کنند که تاریخ ادبیات را کلا بعد از عید بخوانید پس این کار را شما توصیه می کنید بلکه فقط برای مرور باشد و  مطالعه حتما باید قبل از عید باشد؟
من مصاحبه خانم متین رتبه برتر سال ۹۴ را مطالعه کرده بودم ایشان میگفت من بعد از عید چیز جدیدی یاد نگرفتم یعنی کلا مرور بود. برای من هم تقریبا بعد از فروردین چیز جدید به مغزم اضافه نشد، کلا همه ی آنچه قبل از فروردین خوانده بود مرور شده بود. و اگر برای جمع بندی برخی چیزها را بخواهید برای اولین بار بخوانید خیلی برایتان سخت می شود و بعضی اوقات نمی توانید به آن برسید برای همین بهتر است حداقل تا قبل از فروردین مطالب کنکور را تمامش کنید.
⦁    برویم سراغ آرایه ادبی، قرابت معنایی و زبان فارسی، اینها چطور بودند؟
زبان فارسی که باید سوم دبیرستان تمامش می کردیم من خودم سوم دبیرستان زبان فارسی را خوانده بود ، اگر هم نخوانید تابستان وقت هست. ولی اگر نخوانید بعد از تابستان به مشکل میخورید یعنی چون پیش دانشگاهی زبان فارسی ندارد درسی هست که باید به برنامه خود اضافه کنید. یک ماه که وقت هست برای فارسی کافیست چون جزوه ای که خوانده بودم پیک سبز زبان فارسی هم داشت درس نامه و تست های خوبی داشت. طوری بود که تست هایی که سال کنکور به من میداد نمی خواندم چون تابستان خوانده بودم زبان فارسی بیشتر شبیه ریاضی است  و از ذهن آدم نمی رود برای همین قسمت حفظی زبان فارسی را نخوانده بودم و حتی سوالاتی که آزمون می آورد در این زمینه جواب نمیدادم و چون کنکور ملاک من بود میدانستم اگر هم بیاید از ۵ تا یکی می آید آن هم نمیزنم چون حجم حفظ کردنی های زبان فارسی زیاد است ، بیشتر به بچه ها توصیه می کنم قسمت های دستوری را بخوانند واژ و تک واژ و از این دست موارد. همین را خوانده بودم که زیاد سخت نبود و همه را زدم.

⦁    برویم سراغ درس بعدی عربی، چطور بود؟
عربی هم درسی است که دوم و سوم دبیرستان داریم و پیش دانشگاهی نداریم و مثل ادبیات بهتر است قبل از پاییز این درس را به حداقلی برسانید تا از پاییز از صفر شروع نکنید. عربی به گونه ای است که بچه ها فکر می کنند سوالات سخت و نچسب است ولی به نظر من کسی که ریاضی اش خوب باشد عربی اش هم خوب است. اصل سوالات عربی غیر ۴ سوال درک مطلبی طوری است که اگر قواعدتان خوب باشد همه را می توانید بزنید . قمست آخر سوالات عربی کلا قواعد است. اوایل هم که ترجمه دارد آن هم قواعد را شامل می شود. یعنی زمان فعل ها را باید پیدا کنید و ضمایری که داخل جمله هست تشخیص بدهید و از ۴ مورد ۲ تا حذف می شود برای دوتای باقیمانده به زمان فعل نگاه می کنیم. بیشتر قواعدی است و بجز ۴ سوال اول درک مطلب بقیه را می توان راحت زد. درک مطلب فرمول خاصی ندارد من خودم ۱۰۰ تا تست زده بودم ولی در سوال درک مطلب کنکور امسال نمیتوانستم بفهمم چیست. ۴ مورد درک مطلب عربی را نزدم بار دوم هم نفهمیدم کلا دفترچه عمومی را گذاشتم پایین، بعد اختصاصی را شروع کردم البته اول زمین نزدم اول ریاضی زدم و انتهای اختصاصی زمین زدم چون زمین را اگر صفر هم میزدم خیلی مشکلی وجود نداشت برای تک رقمی. زمین را اول نزدم تا ذهنم آماده تر است ریاضی را بزنم.
⦁    دینی چطور بود؟
روز قبلش که زده بودم مثل ۹۳ بود سوالات روان نبود که بشود بین ۵ تا ۷ دقیقه زد. برای همین بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه برایش پیش بینی کرده بودم که خدا را شکر دینی تجربی کمی روان تر بود برای همین توانستم در ۱۰ دقیقه بزنم و برای خواندن دینی هم اگر بتوانید آیات را حفظ کنید خیلی به شما کمک می کند. برخی سوالات هم للازم است که آیه را حفظ باشید. قبلا میگفتند اگر حفظ باشید بهتر است اما امسال یک سوال طوری بود که باید حتما باید حفظ می بودید تا بتوانید جواب دهید. حداقل توصیه می کنم بخش های مهم آیه را حفظ کنند. بقیه چیزها هم در دینی چون مطلق حفظی است باید همیشه مرور شود تا از یاد نرود. یک ماه بگذرد نخوانید از یادتان می رود مثلا الان از من بپرسید یادم نیست. درسهای جدید پیش دانشگاهی و آنهایی که برایم سخت بود صبح میگذاشتم برای مطالعه.
⦁    زبان انگلیسی چطور بود؟
مشکل زبان انگلیسی بیشتر در ریدینگ و کلوزش است و چون اکثر بچه ها به موسسات میروند در لغت و گرامر زبان خیلی مشکلی ندارند. منم همینطور بودم ، خوبی زبان این است که فقط زبان پیش دانشگاهی است چون زبان دوم و سوم تاثیزگزاری کمتری دارد و در عرض یک ساعت هم میتوان گرامر دوم و سوم را مطالعه کرد. کتاب مبتکران را داشتم که از نظر گرامر و لغت کامل بود اما کلا زبان امسال کمی سخت بود ولی من چون زبانم خوب بود رتبه ۶ شدم در نتیجه قسمت وقتگیر زبان برایم مسئله بود یعنی کلوز و ریدینگ ، معمولا از دو ریدینگ یکی سخت و دیگری کمی ساده تر است.
⦁    بریم سراغ دروس اختصاصی، در دروس تخصصی ریاضی را ۱۰۰ زدید و در عمومی هم ادبیات را ۱۰۰ زدید، درسته؟
بله، ریاضی امسال به گفته خیلی ها روان بود و چیز مشکلی نبود که بچه های تک رقمی را به چالش بکشد.
⦁    تحلیل های مختلف را که مطالعه کردیم همه میگفتند ریاضی کنکور تجربی امسال خیلی راحت بود نسبت به سالهای قبل. بله خوب بود ولی مشکل اینجا بود که دو یا سه سوال سنگین باید میداشت تا مثلا صد ها کمتر شوند. یعنی اگر هر کسی نمی توانست صد بزند رتبه ممکن بود بهتر شود. شیمی، فیزیک و زیست چطور؟

زیست سوالات سختی داشت ولی اینقدر در سالهای اخیر سوالات زیست سخت شده بچه ها خودشان را آماده کردند مثلا سال ۹۲ کتابهایی که بچه ها داشتند راحت بود ولی تست ها خیلی سخت بود ولی برای سال های بعد بچه ها خودشان را وفق داده بودند. کتابهایی هم مثل نشر الگو، آیکیو گاج، تخته سیاه سوالات سختی دارد. امسال هم خیلی سخت نبود زیست ۹۵ و ۹۶ خیلی شبیه هم بودند. برای همین من زیست ۹۵ را  خودم ۱۰۰ زده بودم و چون زیست ۹۶ رو مشابه ۹۵ دیدم روحیه گرفتم که مثل زیست ۹۴ سخت نیست. بچه ها اگر کتاب را خیلی کامل بلد بودند و جزوه ای که دارند سراغ کتاب سطح متوسطی مثل نشر الگو بروند و مستقیم سراغ آیکیو گاج نروند چون ممکن است تضعیف روحیه شوند چون خیلی سخت است. چون زمان جمع بندی کمی وقت کم آورده بودم برای تست از آیکیو نصف تست ها را زدم.
⦁    درس شیمی و فیزیک چطور بود؟
فیزیک امسال دو سه تا سوال سخت داشت برعکس ریاضی هر چند در کل اختصاصی های امسال آسان تر از عمومی ها بود. کتاب خیلی سبز جامع ۴ جلدی را داشتم که فوق العاده خوب است هم از نظر درسنامه و هم از نظر تست. نشر الگو هم داشتم ولی چون دیدم به همه تست ها نمیرسم تصمیم گرفتم با خیلی سبز پیش برم و پشیمان نشدم.
⦁    شیمی چطور؟
شیمی هم مثل زیست سه سالی هست که سوالاتش سنگین تر شده ولی سال ۹۵ سوالات موردی درآن زیاد بود، که دبیر های شیمی هم بخاطر این مساله تعجب کرده بودند که این سوالات برای من هم سخت بود، در آزمون هم بیشتر سوالات چند موردی را غلط میزدم، چون محاسبات آن وقتگیر است تصمیم گرفتم دور اول سوالات چند موردی را نزنم ، غیر از موردی ها بقیه را مشکل نداشتم که در نهایت درصدم ۸۵ شد ، کنکور را تصحیح نکردم برای همین از سوالات اطلاع ندارم.
⦁    برای همین وقتی به شما گفتند رتبه سه شدید تعجب کردید؟
فکر کردم چون عمومی سخت بود زیر ۸۰ زده باشم و کلا با تک رقمی خداحافظی کرده بودم .
⦁    خوب بررسی درس ها تمام شد، سوال دیگری که خیلی از بچه ها دغدغه آن را دارند این است که آیا رتبه های برتر تا بحال شده که به برنامه های خود نرسند؟ مثلا برای آزمون های شده به بودجه بندی برنامه ها نرسی؟
یک سری سرفصل ها را بچه ها قوی تر هستن و یک سری را ضعیف تر پس می توانند آنها را در خودشان مدیریت کنند مثلا خیلی ها شاید در فیزیک سال اول دبیرستان قوی باشند و دیگر نیاز نباشد آنقدری که برای حرکت شناسی وقت می گذارند برای فیزیک سال اول وقت بگذارند.
⦁    خیلی از بچه ها در هر موسسه ای که شرکت می کنند فقط می خواهند بنشینند و طبق همون برنامه ها بخوانند در حالی که متوجه نمی شوند اون برنامه، برنامه پیشنهادی است باید براساس سرفصل ها پیش رفت پس برگ برنده شما در این قسمت که می توانستید خوب مدیریت کنید این بود که روی برنامه خودتون فکر  می کردید و آن را متناظر باشرایط خودتون متناسب سازی می کردید. شاید این کاری که شما کردید رتبه یک یا بیست کنکور انجام نمی داد  چون هر کسی برنامه خاص خودش را دارد.
من یادم هست برنامه جمع بندی یک ماهه نوشته بودم همیشه برنامه دو هفته ای بود چون آزمون ها خیلی زیاد شده بودند تصمیم گرفتم جمع بندی یک ماهه بریزم تا استرس خودم کمتر بشود تا بدانم حتما میرسم. اواخر وقت کم آوردن آنقدر چیز عادی هست که یادم هست گاهی یک برنامه را پنج بار پاک کردم و دوباره نوشتم. و طی این مدت به یک استانداردی میرسید که من خودم از برنامه ای که نوشته بودم راضی بودم.
⦁    یک مشکلی که همه دارند هماهنگ کردن برنامه مدرسه با هر موسسه ای است که در آن شرکت می کنند چه راه کاری برای هماهنگی بهتر این برنامه ها دارید؟
 من نه با برنامه موسسه پیش میرفتم و نه با برنامه مدرسه، خودم برنامه ای داشتم که آنها را واردش می کردم، به بچه هایی که این سوال را از من میپرسیدند پیشنهاد می کنم که اگر موسسه ای می روید درس نامه و تست را خوب بخوانید مدرسه شاید در طول روز یک دو ساعت وقتتان را بگیرد آن سرفصل های مدرسه را بخوانید تا مطالب مقدماتی در ذهنتان باشد و اگر موسسه تست فصل ۴ یک درس را بگیرد و مدرسه فصل ۶ همان درس باشد سوال پیش می آید که اینجا چه کنیم. من می گفتم فصل ۴ را کامل بخوانید و تستش را بزنید ولی فصل ۶ را فقط نگاه بیاندازید و اگر یک ذهنیت نداشته باشید مدرسه که میروید وقتتان را تلف می کنید و هیچ چیز نمی فهمید. وقتی مدرسه درس داد در خانه نگاهی به درسنامه بیاندازند . من درس های اختصاصی را قبل از عید تمام کرده بودم چون شنیده بودم اختصاصی های پیش دانشگاهی برای بعد از عید سخت میشود از این رو اواسط اسفند حتی از کنکور آزمایشی هم جدا شدم فقط خودم خواندم و ۲۰ روز آخر قبل از عید را برای درس های پیش دانشگاهی گذاشتم تا بتوانم ریاضی و فیزیک و شیمی را تمام کنم.
⦁    یک مشکل اساسی برای داوطلبان هست گاهی  فراموش می کنند که کنکور یک پروسه طولانی است و مهارت می خواهد و به راحتی بدست نمی آید مثلا در یک مصاحبه یک داوطلب گفته بود بعد از عید ۱۴ ساعت درس می خواند ، طبیعتا ۱۴ ساعت خواندن خستگی زیادی دارد، تنش زیادی دارد و مهارت بالایی می خواهد و این مهارت حاصل تمرین کردن در پروسه های زمانی مختلف است مثلا تابستان عرفی جا افتاده که می گویند باید دروس پایه را بخوانی از اوایل تابستان تا نیمه آذر ماه هر جا شما آزمون بدهید درگیر می شوید و سال چهارم، ادامه اش سال سوم و سال چهارم، بعد از عید که بحث مرور و جمع بندی است میخواهم بدانم در شما هم این پروسه طی شده و مهارت به تدریج ایجاد شده؟
من از سال سوم پنجشنبه و جمعه که تعطیل بودیم ساعت های بالا برای مطالعه را امتحان می کردم و تابستان سال قبل کنکور اوایل ۷ تا ۸ ساعت مطالعه می کردم به تدریج بالا رفت تا اوج کار دوران جمع بندی ۱۲ الی ۱۳ ساعت رسیده بود و طوری بود گاهی اواسط هفته انرژی بیشتری داشتم بنابراین ساعت مطالعه تمام روزها یکجور نبود، باید یک نوسانی داشته باشد که خسته نشوید مثلا من بعضی اوقات ۸ ساعت می خواندم بعضی اوقات ۱۵ ساعت، یعنی میانگین میشد ۱۲ ساعت.
برخی بچه ها اشتباه می کنند همان ابتدای کار با ۱۰ ساعت مطالعه شروع می کنند ، تابستان چون هوا گرم است کمی مطالعه طولانی سخت تر است من اوایل شاید ۸ ساعت درس می خواندم به مرور مثلا مرداد ماه به استاندارد ۱۰ الی ۱۲ ساعت رسیدم.
⦁    در ارتباط با ادامه سوالی که گفتیم همان پروسه ای که گفتیم از تابستان تا کنکور طبیعتا در هر مقطع زمانی استرس و فشار زیاد است چه شما که احتمال رتبه برتر شدن داشتید و چه داوطلبی که به دنبال قبولی در یک رشته دانشگاه دولتی است میخواستم بدانم شما این استرس ها را چطور کنترل کردید و خانواده چقدر کمک کرد؟
من کلا آدم بی خیالی بودم (با خنده) داخل درس خواندن اگر به مسائل جانبی فکر کنید سرعت مطالعه شما خیلی پایین می آید، وقتی دارید درس می خوانید واقعا درس بخوانید بقیه ماجرا دست خود شماست این یکسال را واقعا باید درس بخوانید.
حتی بعد عید که فکر بعد از کنکور برای قبولی و … فشارها خیلی بیشتر است. من به بچه هایی که برتر هستند توصیه می کنم به رتبه اصلا فکر نکنند برای مثال اگر در کنکور دو تا سوال را نزنید برای رتبه مثلا سه به ۱۳ منتقل میشوید. دو سوال واقعا چیزی نیست، حتی امسال هم فکر نمی کنم بین رتبه ۱ تا ۱۰ فاصله زیادی وجود داشته باشد، بیشتر برای دانشگاه فکر کنند که این خیلی راحت تر است و استرس را کمتر می کند. اگر بخواهند وسط جلسه کنکور به رتبه یک شدن فکر کنند یک سوال ادبیات را نزنند کلا ماجرا خراب می شود.
⦁    این مشکلی بود که برای خانم قمی هم پیش آمده بود، در تیزهوشان بابل درس می خواند و مثل شما در عربی قوی بودند و می گفتند حتما باید ۱۰۰ بزنم در حالی که اگر اشتباه نکنم کنکور ۸۹ بود یک سوال را خود سازمان سنجش اصلاح کرد که جوابش گزینه دیگری است برای همین روحیه خودش را از دست داد و رتبه حدود ۲۰۰ شدند در حالی که حداقل انتظار می رفت رتبه بین ۱ تا ۵۰ کنکور سراسری باشند.
⦁    خیلی از رتبه برترها ههم هدفشان رتبه یک شدن است، یا مثلا مصاحبه ای از سیاوش مهران می خواندم رتبه یک تجربی ۹۰ می گفت من حتی هدفم رتبه یک شدن نبود من هدفم این بود که یکی مثل رستگار رحمانی (رتبه یک تجربی و زبان کنکور ۸۸) بشوم، که بتوانم همزمان در دو رشته رتبه تک رقمی بیاورم، نظرتون راجع به این موضوع چیست؟
موقع درس خواندن شاید کمک کند ولی موقع امتحان نباید به این مسائل فکر کرد.
⦁    برنامه شما برای ادامه تحصیل چیست و چه رشته ای انتخاب کردید؟
پزشکی دانشگاه تهران
⦁    یکسری از بچه ها با علم به اینکه چه آدم هایی آنجا درس خوانده اند می روند آنجا ، مثلا برخی می گفتند میخواهند بروند آنجا رستگار رحمانی را ببینند و از او استفاده کنند و… آیا برای تو هم همچین اتفاقی افتاده؟
من خودم اصلا پزشکی دوست ندارم ، میدانید برای چه رفتم؟ هم موقعیت اجتماعی آن و هم پولش ، من برای این رفتم پزشکی. من خودم هوا فضا دوست داشتم یعنی علاقه ام آن قسمت مکانیک و … بود. ولی سال اول دبیرستان زمان انتخاب رشته به همین دلایل مرا فرستادند پزشکی، هنوز هم نظری هایی برای انتخاب زیرشاخه های پزشکی به من می دهد ولی چون علاقه ای ندارم هیچ نگرشی نسبت به آینده خود ندارم.
⦁    پریسا یوسف پور تنها رتبه یکی بود که ژنتیک را بجای پزشکی انتخاب کرد و رفت دنبال علاقه اش ولی از رستگار شنیدم که از قول او گفته الان پشیمانم و می خواهم دوباره بخوانم برای پزشکی.
⦁    دو سوال کلیشه ای دارم که از شما هم به رسم همیشه میپرسم، در ایران بجحث حمایت از نخبگان پروسه عجیبی است و نوسان زیادی دارد ، دغدغه ها و انتظاراتت رو می خواهیم بدانیم.
وقتی جواب کنکور آمد خوب اول رتبه های برتر مشخص میشوند و همه همان روز اول می خواستند تبریک بگویند و… شرایط خاصی بود فکر میکنم باید یک حمایت مالی از رتبه های برتر بشود.
⦁    سربازی چطور معاف هستید یا نه؟
ظاهرا رتبه ۱ تا ۳ معاف هستند.
⦁    هر طور راحتی بعنوان سوال آخر این پروسه چند ساله که برای کنکور زحمت کشیدی برای ما در چند جمله بگو
مخاطبانم فکر کنم امسال بچه های کنکوری هستند، من که درس خواندم به اجبار کسی نبود بچه ها اگر به یک نگرش خاصی برسند که شخصیتشان شکل بگیرد خودشان به این نتیجه میرسند که برای آینده خود باید امسال درس بخوانند ، زندگی آینده شان، دانشگاهشان، شغلی که می خواهند انتخاب کنند ، وضعیت مالی و موقعیتشان در اجتماع و خانواده آنها خیلی به این سال بستگی دارد. اولش سخت است مثل قیف میماند اولش خیلی ها هستند ولی تعداد کمی به انتها میرسند ، به بچه های تجربی پیشنهاد می کنم برای امسال خیلی مردانه درس بخوانند.

گروه مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی اوج یادگیری موسسه کنکور آسان است این موفقیت را به ایشان و خانواده محترم نادری تبریک عرض نموده و موفقیت روزافزون برای
این نخبه علمی آرزومند است.

تهیه و تنظیم مصاحبه : مهندس علی اشرفیان – محمدباقر فیروزیان

منبع: سایت کنکوریها(http://www.konkooriha.com)

پست های مرتبط :

مصاحبه با رتبه ۸ کنکور تجربی ۹۵ : خانم مهشاد افشارزاده
مصاحبه با رتبه ۱ کنکور تجربی ۹۵ :محمد احمدی
گفتگو با رتبه ۶ کنکور تجربی ۹۵: امیرحسین طبیبیان
مصابحه با رتبه ۱ تجربی ۹۶: امیر حسین قاسمی

هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده است.نفر اول شما باشید!